Ekonomisk förvaltning
Frågor som gäller ekonomi, till exempel månadsavgifter, ska ställas till föreningens ekonomiska förvaltare Fastighetsägarna.
Telefon: 08-617 76 00
E-post: kundservice@fastighetsagarna.se
Felanmälan
Felanmälan av sådant som faller under föreningens ansvar (se stadgarna) görs till föreningens tekniska fastighetsförvaltare Uppsala fastighetstjänst, tel 018-538 808 (kontorstid) eller på e-post info@uftab.se.
Journummer för akuta skador kvällar, nätter och helger: 0771-10 35 00 (Recover).
Garage och parkeringsplatser
Föreningen har 18 garageplatser samt två parkeringsplatser utomhus. Dessa hyrs ut enligt ett kösystem. Den som önskar ställa sig i kö anmäler detta via mejl till kontakt@rickombergakulle.se.
Fem av garageplatserna har laddningsstationer för elbilar. Regler och avgifter för detta beskrivs i ”Regler och avgifter för garageplats med laddningsstation som finns på föreningens webbplats.
Informationskanaler
Huvudkanalen för information från styrelsen till medlemmarna om aktuella frågor är e-post. Medlemmar anmäla sin e-postadress till kontakt@rickombergakulle.se.
En annan viktig informationskanal är föreningens webbplats, www.rickombergakulle.se. Där finns viktiga dokument, som till exempel årsredovisning och stadgar.
Skriftlig information delas endast undantagsvis ut i brevlådorna. Det gäller framför allt kallelse till föreningsstämman och aviseringar om kommande underhåll som kräver att hantverkare ges tillträde.
Kontakta styrelsen
Styrelsen kontaktas i första hand via e-post: kontakt@rickombergakulle.se.
Aktuell förteckning över vilka som ingår i styrelsen finns under fliken Styrelsen.
Leverantörer
Följande företag är för närvarande leverantörer av varor och tjänster till Rickomberga Kulle:
Vatten | Uppsala vatten |
El | Vattenfall |
Värme | Vattenfall |
Kabel-TV & telekom samt internet | Föreningen har gruppavtal för bredband via Tele2 . Varje hushåll har tillgång till ett abonnemang med hastigheten 250/50 samt ett basutbud av kanaler. Avgiften för bredband debiteras tillsammans med månadsavgiften. Högre hastigheter kan erbjudas mot tillägg. För att använda tjänsterna kontaktar den boende själv Tele2. |
Ekonomisk förvaltning | Fastighetsägarna |
Fastighetsförvaltning | Uppsala fastighetstjänst |
Hushållsavfall (kompost, brännbart och pappersförpackningar) | Uppsala vatten och dess entreprenör Ragn-Sells |
Återvinning, kretsloppshantering | Ragn-Sells, www.ragnsells.se. |
Försäkringshandläggare | Bolander & Co |
Fastighetsförsäkring | Trygg-Hansas. Vårt fastighetsförsäkringsnummer är: 25-1075778. |
Bostadsrättsförsäkring | Alla bostadsrätter är försäkrade av föreningen. Trygg-Hansa. Försäkringsnummer: 25-1075778. Läs mer om försäkringen; broschyr och informationsblad. |
Bank | Handelsbanken, Björkgatan |
Skadedjursbekämpning | Nomor, www.nomor.se, 0771- 122 300 |
Nycklar och låssystem | AB Byggbeslag Lås & Säkerhetscenter, 010-163 68 00, deras hemsida |
Webbhotell | www.rickombergakulle.se hos Surftown |
Nyckelhantering
Föreningen har avtal med Lås & Säkerhetscenter som sköter all nyckelhantering. Vid försäljning ska nycklarna till bostaden lämnas in till Lås & Säkerhetscenter. Ny ägare kvitterar ut nycklarna mot uppvisande av likvidavräkning och legitimation.
Extranycklar tillverkas hos Lås & Säkerhetscenter mot uppvisande av giltig legitimation.
Renovering, underhåll och ombyggnation
Regler för renovering, underhåll och ombyggnation finns dels i föreningens stadgar, dels i ordningsreglerna. För att slippa obehagliga överraskningar rekommenderas alla medlemmar att ta del av dessa regler innan ett arbete inleds. I vissa fall behövs förhandsgodkännande från styrelsen.
Skadedjur
Vid problem med skadedjur, kontakta Nomor via www.nomor.se eller telefon du Nomor 0771-122 300. Vid anmälan ska föreningens försäkringsnummer anges: Brf. Rickomberga kulle, Trygg-Hansa, 25-1075778.
Soprum och sopsortering
Föreningen har ett utrymme för hushållsavfall och ett utrymme för återvinning.
Sopor får endast slängas i sina respektive behållare. Det är den boendes ansvar att sortera sopor på rätt sätt. Grovsopor eller elektronik får inte slängas i föreningens soprum. Den som ställer in avfall i föreningens utrymmen som inte hör hemma där blir skyldig att stå för kostnaden för bortforsling.
I soprummet lämnas hushållsavfallet kompost, brännbart och pappersförpackningar.
I miljöstugan utmed Otto Myrbergs väg lämnas allt övrigt avfall: glas, batterier, plastförpackningar, metallförpackningar, tidningar, pappersförpackningar, glödlampor, lågenergilampor och kartonger. Allt övrigt ansvarar var och en för att lämna in på kommunens återvinningscentraler. Närmaste finns i Librobäck och i Boländerna.
Mer information om dessa finns på www.uppsalavatten.se eller via kundtjänst, tel 018-727 94 00.
Tvättstuga
Föreningen har en gemensam tvättstuga i loftgångshuset som bokas på en lista i tvättstugan. Endast en tvättid i taget får bokas och man får inte ta någon annans tvättid utan att fråga. Detta gäller även om tvättstugan inte är tagen i anspråk. Bokad tid gäller.
Alla som utnyttjar tvättstugan förväntas städa efter sig i anslutning till tvättningen och bidra till gemensamma insatser för att hålla tvättstugan ren.